Купівля-продаж нерухомості
ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ (тільки ОРИГІНАЛИ!!!)
- документ про право власності на майно, що продається (Свідоцтво про право власності, Договір купівлі-продажу, Договір дарування, Свідоцтво про право на спадщину або ін.);
УВАГА: якщо документ про право власності датований до серпня 2010 року, в більшості випадків додатково потрібна Інформаційна довідка БТІ (підтверджує права власника). В разі знаходження нерухомості в місті Києві – нотаріус отримує таку довідку заздалегідь та самостійно, строк – 3 робочі дні або 1 місяць, довідка є платною (оплачується клієнтом під час її замовлення). В разі знаходження нерухомості поза містом Києвом, інформаційна довідка отримується нотаріусом за участю власника майна (продавця).
УВАГА: у випадку, коли в документі про право власності відсутні дані про площу об’єкта – загальну (для усіх видів нерухомості) та житлову (для квартир та будинків) – додатково подається Технічний паспорт. Вимога про обов’язкове оформлення і реєстрацію нового (свіжого) Технічного паспорту в період воєнного стану НЕ діє!
УВАГА: для випадку оформлення продажу земельної ділянки та (за наявності) розташованого на ній будинку/споруди – земельній ділянці має бути присвоєний КАДАСТРОВИЙ НОМЕР (вимога статей 120 та 132 Земельного кодексу). В разі відсутності таких даних, зверніться, будь ласка, до будь-якого сертифікованого інженера-землевпорядника (наразі це швидка оплатна процедура).
УВАГА: для випадку оформлення земельної ділянки нотаріус на підготовчій стадії самостійно отримує витяг з Державного земельного кадастру за вже наявним кадастровим номером, але в багатьох випадках інформація про земельну ділянку в Державному земельному кадастрі містить багато помилок, що потребує актуалізації даних про ділянку через інженера-землевпорядника (платно, швидко, не треба їхати за місцезнаходженням ділянки) або кадастрового реєстратора (мінімальна оплата, більший строк, треба їхати до реєстратора за місцезнаходженням ділянки). В зв’язку з цим підготовка операції з нерухомістю (купівлі-продажу) землі може зайняти додаткову кількість днів на актуалізацію даних про земельну ділянку.
- в разі, коли операція з нерухомістю оподатковується – оцінка ринкової вартості нерухомості (робиться у ліцензованого оцінювача або на сайті Фонду держмайна (https://evaluation.spfu.gov.ua/) з використанням ключа електронного підпису).
- в разі продажу житлової нерухомості, що знаходиться поза межами Києва – Довідка про склад зареєстрованих мешканців (отримується через ЦНАП або місцеву сільську/селищну раду) або Домова книга (для житлового будинку);
- в разі продажу житлового/нежитлового будинку, будівлі – документи на землю під будинком; такі документи повинні обов’язково містити кадастровий номер та площу земельної ділянки (вимога статей 120 та 132 Земельного кодексу);
- якщо у майна є співвласники – нотаріально оформлена заява співвласника про відмову від права переважного викупу або його особиста явка з паспортом, ідентифікаційним кодом та документом про право власності;
- якщо в житловій нерухомості (квартира, будинок) прописані неповнолітні/малолітні діти – відповідна згода органів опіки за місцем проживання дитини (оформлюється батьками через ЦНАП);
- якщо нерухомість перебуває в заставі (іпотеці) – Згода іпотекодержателя (банку) на продаж предмета іпотеки.
На фізичних осіб-сторін договору додатково подаються (тільки ОРИГІНАЛИ!!!):
- Паспорт, довідка про ідентифікаційний номер (український ідентифікаційний номер має бути отриманий в тому числі і для іноземця!);
- Якщо майно є об’єктом спільної сумісної власності подружжя – нотаріально оформлена Заява-згода чоловіка(и) Продавця АБО її/його особиста явка до нотаріуса з паспортом та ідентифікаційним кодом не пізніше дня купівлі-продажу; Свідоцтво про шлюб;
- Якщо Покупець одружений – нотаріально оформлена Заява-згода чоловіка (дружини) Покупця, АБО її/його особиста явка до нотаріуса з паспортом та ідентифікаційним кодом не пізніше дня купівлі-продажу; Свідоцтво про шлюб;
- Фізичні особи–іноземці мають перебувати на території України на законних підставах, що має бути підтверджено нотаріусу АБО штампами паспортного контролю в паспорті іноземця (при цьому кількість днів перебування в Україні згідно штампів НЕ може перевищувати 90) АБО посвідкою та тимчасове проживання АБО посвідкою на постійне проживання.
На юридичних осіб-сторін договору – РЕЗИДЕНТІВ додатково подаються (тільки ОРИГІНАЛИ!!!):
- Статут;
- Якщо рішення про придбання/продаж нерухомості віднесено Статутом до компетенції Загальних зборів учасників – Протокол загальних зборів (Рішення єдиного учасника/акціонера) з відповідним рішенням про купівлю/продаж;
- Документ, що підтверджує призначення/повноваження конкретно взятого представника юридичної особи – протокол/рішення (не наказ!) про призначення керівника АБО нотаріальна довіреність на представника;
- Паспорт і присутність підписанта;
- Для іноземця, який є посадовою особою (керівником) юрособи-резидента – дозвіл на працевлаштування.
На юридичних осіб-сторін договору – НЕРЕЗИДЕНТІВ додатково подаються (тільки ОРИГІНАЛИ!!!):
- Витяг з торговельного/судового реєстру – легалізований, з перекладом на українську;
- Рішення вищого органу управління юрособи-нерезидента про купівлю-продаж нерухомості – з нотаріально засвідченими підписами посадових осіб, легалізоване, з перекладом на українську;
- Документ, що підтверджує призначення/повноваження конкретно взятого представника/ків юридичної особи (нотаріальна довіреність АБО протокол/рішення про призначення керівника) – легалізований, з перекладом на українську;
- Паспорт та присутність підписанта юридичної особи.
Легалізованим вважається документ, на якому проставлено штамп АПОСТИЛЬ або штамп Консульства України в державі видачі документа. Документи з деяких країн взагалі НЕ потребують легалізації, орієнтовний перелік таких країн – див. https://frankfurt.mfa.gov.ua/konsulski-pitannya/zasvidchennya-dokumentiv/apostille
Усі необхідні переклади іноземних документів можуть бути оформлені нотаріусом на місці (заздалегідь!) за умови візиту перекладача з паспортом та дипломом.
УВАГА!
1. Угоди з нерухомістю можна оформляти НЕ тільки на об’єкти (квартиру, будинок, будівлю, будову, гараж), розташовані у місті Києві. Нотаріуси міста Києва оформлюють також нерухомість, розташовану поза Києвом, за умови, якщо одна із СТОРІН угоди (продавець та/або покупець) зареєстрована у місті Києві! (довідка переміщеної особи, нажаль, НЕ підходить).
2. Угоди купівлі-продажу з використанням житлових сертифікатів оформлюються за умови попередньо зареєстрованого припинення права власності на знищений(ні) об’єкт(и) нерухомості (незавершеного будівництва). На придбану за допомогою житлового сертифіката нерухомість в день купівлі накладається заборона відчуження строком на 5 років (Закон України від 23.02.2023 року № 2923-IX).
ВИТРАТИ (2025):
- послуги нотаріуса (перевірки нерухомості та власника, підготовка та оформлення договору, державна реєстрація зміни власника): 1% від ціни продажу, але не менше 10000 грн.
- збір до Пенсійного фонду (1% з вартості будь-якого об’єкта, крім землі) – згідно закону платить Покупець;
- можливі податки продавця — податок на доходи (ПДФО) та 5% військового збору; наявність податків та розмір ПДФО залежить в кожному випадку від декількох факторів та розраховується нотаріусом з наданням продавцю реквізитів для сплати податків в день транзакції;
- банківські комісії за перерахування платежу за договором, податків та зборів
Це вичерпний перелік витрат.
УВАГА! державна реєстрація зміни власника об’єкта нерухомості проводиться тим самим нотаріусом в день оформлення купівлі-продажу – нікуди більше йти не потрібно! Покупець стає зареєстрованим власником придбаного майна.
ВИКЛЮЧЕННЯМ є ВИПАДОК, коли в договорі купівлі-продажу встановлено РОЗСТРОЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ та при цьому МОМЕНТ ПЕРЕХОДУ ПРАВА ВЛАСНОСТІ від ПРОДАВЦЯ до ПОКУПЦЯ прив’язаний за згодою СТОРІН до МОМЕНТУ ОСТАТОЧНОЇ ОПЛАТИ ОБ’ЄКТА. В останньому випадку (розстрочення платежу) Покупець після повної оплати ціни продажу нерухомості отримує на руки документ про повну оплату (банківську виписку з рахунку або нотаріальну заяву Продавця про отримання повного розрахунку) та звертається до будь-якого державного реєстратора ЗА МІСЦЕЗНАХОДЖЕННЯМ ОБ’ЄКТА НЕРУХОМОСТІ для державної реєстрації свого права власності на об’єкт.